The War Room
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Mötesplats får vår Warhammergrupp i Lund, Sverige.
 
HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Obben

Obben


Antal inlägg : 49
Registreringsdatum : 10-03-07

Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna Empty
InläggRubrik: Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna   Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna Emptytis mar 09, 2010 12:58 pm

Först vill jag bara säga att allt här är mina egna tankar, och jag är inget proffs. Jag tänker mest att eftersom jag har spelat Fantasy ett tag innan, och 40K massor, så kanske jag kan hjälpa er som är nya med lite tips. Detta är första delen av vad som kanske blir massa dokument med tankar. Känn er fria att kritisera och ställa frågor på det jag har sagt här. Jag vill också tillägga att det är Jonas som har ändrat så att det står fruits istället för fruits och stunties istället för dwarves.



Det här dokumentet syftar framför allt till att vara en liten hjälp för er som är helt nya, där jag hoppas kunna ge lite guidelines som ni kan använda för att tänka själva och applicera på er egen armé. Jag kommer ta upp lite exempel från arméer och så, men i huvudsak får ni läsa er egen armébok och se vad era styrkor och svagheter är, och sedan passa in dem i den här “mallen”. Men vidare till det viktiga!

Ett sätt att se WHFB (Warhammer Fantasy Battles), och som också fungerar bra i 40K, när man ska bygga sin armé är att tänka utifrån dominans i en viss fas. En spelrunda består ju av fyra faser; Movement, Magic, Shooting och Close Combat. Alla dessa fyra finns för varje armé, och de flesta arméer kan utnyttja alla fyra i någon mån. Det finns så klart arméer som har det svårare i vissa faser (Chaos i Shooting, stunties i movement tex) men de flesta arméer kan i någon mån utnyttja alla.

Såklart finns det dock arméer som är starkare i olika faser, och det är det hela den här guiden kommer att gå ut på; att utnyttja din egen starka fas(er) och hindra motståndaren från att utnyttja sin(a). Om vi exempelvis tar ett slag mellan stunties och High fruits kan man ganska snabbt rada upp de båda arméernas starka faser:

stunties:
Shooting (de kandiderar trots allt om bäst skytte i hela spelet)
Close Combat (i den mening att de har skyhög armour save och T4 allihopa)

High fruits:
Movement (mycket kavalleri och snabbt infanteri)
Magic (har kapacitet att fläska ut riktigt mycket magi per runda med 3-4 trollisar)
- Close Combat (i den mening att de oftast får anfalla och kan göra så från olika håll, tack vare deras höga Movement)

Dvärgarna, vars svaga faser är plågsamt uppenbart representerade i alverna, har nu ett val att göra. Man behöver helt enkelt hindra alverna från att utnyttja sin styrka samtidigt som man utnyttjar sina egna. Ett perfekt exempel på detta är om dvärgspelaren väljer att ha med en gyrocopter i sin armé. I och med att den flyger är den snabbare än de snabbaste alverna, och kan lätt komma bakom deras linje för att blockera dem så att de inte får marchera. Därmed hindrar dvärgspelar inte bara alverna från att till fullo utnyttja en av sina starka faser, utan han stärker också en av sina ytterligare genom att ge sig mer till tid skytte genom att alverna blir långsammare. I magi-fasen kan han göra något liknanade, om än inte lika effektivt, genom att ha med sig en Runepriest eller två för att stoppa alvernas magi. Hans runepriest kan inte dominera magifasen, men han kan stoppa alverna från att göra det i så stor mån.

Alverna, vars relativa bräcklighet(T3 och låg Armour Save) gör att de verkligen behöver utnyttja sin move för att välja strider, kan kontra dvärgen på ett antal sätt. Det mest grundläggande är att ta in några archers samt bolt throwers för att rensa upp både delar av dvärgarnas skytte och deras egna counters (tex gyrocopter). De kan också kontra dvärgarna genom att placera sina enheter mer utspritt, och på så sätt mer utnyttja skydd som skogar eller kullar. Då minimerar de skytte som kan se dem, och även om det tar längre tid att komma in i strid kan det ge dem värdefull tid att komma närmare och kunna bryta upp en flank hos dvärgarna genom att anfalla med flera enheter från flera olika håll.

När ni ser på er egen armé är det viktigt att kolla bortom de individuella gubbarnas stats och inte se bara på den supergrymma karaktären som dödar allt eller så. I 95& av fallen är det ändå den gemene soldaten och hans kompisar som vinner slaget åt dig. Bra exempel är goblins eller skaven som har helt värdelösa trupper, individuellt. Men ett block på 25 Clanrats tillsammans med en billig karaktär kan göra väldigt mycket och är superviktigt för att skydda värdefullare enheter i armén eller för att binda upp fiendens enheter och öppna för flanker. Så se snarast vad era enheter kan göra i samverkan, och tänk inte så mycket på vilka enheter som är individuellt starka(även om det är väldigt roligt när ens chaos knights går igenom en hel flank själva).

Jag tänkte lista lite vad jag tänker att de olika raserna är bra på, dvs i vilka faser de är starka. Ta inte detta som “the end-all-be-all” utan försök klura ut för er själva vad er armés styrkor är.

Bretonnia:
- Movement (all cav armies - vad kan gå fel? Razz)
- Close Combat (på charge är de oftast helt sjuka och tillräckligt för att bryta mindre enheter direkt tack var lansformationen)

Beastmen:
- Jag har inte sett den nya boken, så det får vara tills dess.

Dark fruits:
- Movement (som alla alver har de hög move)
- Shooting (dubbelskjutande armborst överallt och bra alviska boltthrowers är kul)
- Close Combat (i viss mån. De har starka CC-enheter och bra flankare.)

stunties:
- Shooting (kanoner, bolt throwers, gevär, armborst, katapulter etc etc =P )
- Close Combat (väldigt tåliga med bra AS och hög T. Dessutom WS 4 på allt)

The Empire:
- Empire är lite speciellt. De är lite “the jack of all trades” i och med att de gör ingenting superdålig, men inget speciellt bra heller. De har trevligt skytte, men inte övermäktigt. De överlever mer på att kunna göra allt någorlunda bra än på att dominera en viss fas.

High fruits:
- Movement (de är ju alver)
- Magic (de har, som sagt, bra magier och tillgång till massor med magiker)
- Close Combat (titta lite på kombinationen av Silver Helms och Dragon Princes)

Lizardmen:
- Magic (de har spelets bästa magiker i sina Slanns)
- Close Combat (de har starka, hyfsat snabba enheter med bra T)

Ogre Kingdoms:
- Movement (en hel armé med M6 är läskigt)
- Close Combat (impact hits och hög S och T gör dem trevliga, men deras låga antal gör dem svagare)

Orcs & Goblins:
- Movement/Magic (genom magi, som är förhållandesvis kraftfull, kan de också bli snabbare)
- Close Combat (orker är arga och slår hårt. Dessutom är de många)

Skaven:
- Magic (det finns en hel del roliga magier som kan göra väldigt mycket skada)
- Shooting (Clan Skryre eller vad de heter. Fy för för Warp Lightning och Screaming Bell osv)

Tomb Kings:
- Magic (alla karaktärer slänger ut massor med elaka saker, även prinsar och kungar)
- Close Combat (Chariots är inte direkt min favoritfiende på grund av move, impact hits och karaktärer i enhetern. Massor med attacker helt enkelt)

Vampire Counts:
- Magic (att kunna trolla fram enheter, döda moståndare eller göra lite vad man vill är bra)
- Close Combat (kombinera nytrollade zombies med Blood Knights eller andra sjuka CC-monster och så har du i princip vunnit)

Warriors of Chaos:
- Close Combat (De är tåliga, hög AS, slåss superbra. Skjut dem innan!)
- Magic (jag har inte riktigt koll här, men jag tänker att de är hyfsade här. Måste dock läsa på mer)

Wood fruits:
- Movement (skirmishers och cav är alltid roligt. Alver är de ju också)
- Shooting (alla har typ en pilbåge ju, och dessutom når de 30” och har S4 på sina Glade Guards)
Till överst på sidan Gå ner
Solid Rock
Admin
Solid Rock


Antal inlägg : 40
Registreringsdatum : 10-03-06
Ålder : 35

Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna Empty
InläggRubrik: Sv: Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna   Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna Emptytis mar 09, 2010 2:14 pm

Wow imponerande!
Inget jag inte redan visste *host* men andra har nog nytta av det.
Ordcensuren var bara jag och Emil som lattjade lite Razz den är borta nu.
Till överst på sidan Gå ner
https://thewarroom.swedishforum.se
Obben

Obben


Antal inlägg : 49
Registreringsdatum : 10-03-07

Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna Empty
InläggRubrik: Sv: Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna   Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna Emptytis mar 09, 2010 2:22 pm

I och med att detta är första dokumentet, och eftersom jag inte läst igenom regelboken, så blir det lite halvdant. Men tanken är att jag ska sno regelboken av någon och sedan börja trycka ut lite mer artiklar.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna Empty
InläggRubrik: Sv: Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna   Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Grundläggande Taktik - Dominans i de olika faserna
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
The War Room :: Kampanjen :: Strategi-
Hoppa till: